16 Kasım 2014 Pazar

Filin Yolculuğu / Jose Saramago





Nasıl anlatsam, nereden başlaşam?

İtiraf edeyim Elif Şafak kopyalamış tartışmalarıyla bu romanı okumaya karar verdim. Elif Şafak'ın USTAM VE BEN romanını okumadan önce Jose Saramago'yu okuyup gerçekten çalıntı var mı yok mu kendim değerlendirmek istedim. Konu o günlerde o kadar gündemdeydi ki neredeyse Elif Şafak yeni romanının tanıtımından çok bu soruya yanıt vermekle uğraşıyordu. Örneğin,

http://www.medyaradar.com/elif-safak-portekizden-fil-calmadim-haberi-110419

medya radar.com da o dönem bu şekilde haber olmuş. Yazıda bahsedilen Ayşe Arman röportajını okumadım ama yazarın katıldığı canlı yayınları dinlemiştim.

Neyse... Henüz USTAM VE BEN'i elime almadım. Bazı kitapları okumak için fikren ve ruhen hazır olmam gerekiyor. Neden bilmiyorum? Size de oluyor mu? Bazem elimde iki üç kitap oluyor. Birlikte okuyorum, birini bırakıyorum aradan aylar geçiyor, kaldığım yerden devam ediyorum ve daha çok keyif alıyorum. Bir roman moda olduğunda okumayı ise hiç sevmiyorum. Aynı kıyafeti giyen kolejliler gibi...

İyi ki önce FİLİN YOLCULUĞU'nu okumuşum. Jose Saramago ile tanıştım. Ardından KÖRLÜK adlı romanını okudum çünkü. Yazarın artık hayranı olduğumu söyleyebilirim. Hani geçenlerde Meryem Uzerli bir ödül törenin de Halit Ergenç'in önünde hürmetle eğilip ödülünü takdim etti ya...aynı duygular içersindeyim.
Kesinle usta bir kaleme hayranlık duyuyorum. Okudukça hayranlıkla tüylerim diken diken olacak artık eminim. Çünkü kendisi popüler rating yazarı değil. Yazdıklarıyla vuran bir kelime ustası.

"ELVEDA DÜNYA, GİDEREK BERBATLAŞIYORSUN. "

FİLİN YOLCULUĞU, 16.yüzyılda Portekiz kralı, kuzeni ROMA GERMEN imparatoruna hediye olarak bir fil gönderir. Filin adı Süleyman'dır. Kral Osmanlı Padişahı Süleyman'a gönderme yaparak MUHTEŞEM SÜLEYMAN adını verir file. ( Bu da o dönemde avrupa üzerindeki Osmanlı korkusunun ve korkuyla aşağılamanın bir göstergesi gibi geldi bana!) Hediye fil ve bakısı uzun bir yolculuğa çıkarlar. Ama yolculuk daha önce hiç görülmemiş bir hayvanın ülkeyi baştan başa geçmesi, kraliyetin traji komik durumları, fakirlik ve savaş içindeki halkın seyehat halindeyken bu devesa yaratığın beslenmesiyle uğraşması, iktidar ve üstünlük savaşları, insan aklının hinlikleri gibi çok çeşitli figürlerle desteklenince enteresan hale geliyor. Yazar hikayeyle birlikte ölmeden önce yeni bir varoluş dersi veriyor bana göre.

Bu romanda ilgilimi çeken bir başka konu romanın girişinde ÇEVİRMENİN kısa ama çok dolu NOTU ile yazarın tarzı, romanın yazar için önemiyle ilgili net bir bilgiye sahip oluyor ve daha bilinçli okuyorsunuz.

Yazarı biraz daha yakından tanımak için kitaplarından altılanan bir kaç sözünü okumanın faydası olur diye düşünüyorum. Bir TEASER yapmış olursunuz.

http://www.manalisozler.com/search/label/Jose%20Saramago%20Sözleri

Bu arada insanlığınıza acımak, insanlığınızdan utanmak, insanlığınıza umut bağlamak için mutlaka KÖRLÜK adlı romanını da okuyun derim.

Sevgilerimle,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder