25 Ocak 2015 Pazar

KÜÇÜK PRENS / BÜYÜKLERE ÖĞRETİCİ BİR MASAL






Küçük Prens isimli hikaye kitabını sanırım duymayanınız yoktur belkide çoğumuz bu eseri adından dolayı çocuk kitabı olarak biliriz. Doğrusunu söylemek gerekirse okuyana kadar ben de öyle zannediyordum. Küçük Prens aslında büyüklere anlatılmış bir masalmış. Basit bir çocuk kitabı gibi görünse de yaşam, sevgi, dostluk ve arkadaşlık hakkında derin anlamlar taşıyan bu kitap, küçük bir çocuğun gözünden biz büyüklerin dünyasını anlatan eğlenceli bir masal.

Küçük Prens'in yazarı Fransız Antaine de Saint-Exupery 1890 yılında Fransa’da doğmuş, asıl mesleği pilotluk olmasına rağmen edebiyat dünyasına birçok eser kazandırmış, 1944 yılında görevdeyken uçağıyla birlikte kaybolmuş ve ölüm sebebi hakkında kesin bir sonuca varılamamıştır. Büyüklere masal olarak nitelendirdiğim KÜÇÜK PRENS yazar tarafından 1943 yılında NEW YORK'ta bir otel odasında yazılmış, aynı zamanda resmedilmiştir. Kitabın içindeki suluboya resimler de yazarımıza aittir. 

Küçük Prens’in maceralarını konu edinen kitap, Sahra çölüne düşen bir pilotun Küçük Prens'le  karşılaşması ile başlıyor. Küçük Prens'in gittiği gezegenler, onlar hakkındaki düşünceleri, bu sırada yaşanan diyaloglar ve elbette dünyada karşılaştığı tilki ile sohbetleri ve Küçük Prens'in vazgeçemediği ve hep özlemini duyduğu gülü ile devam ediyor... Bence kitabın ana fikri  evcilleştirmenin, bir şeye bağlanmanın güzelliği ve zorluğu üzerine oluşturulmuş .

Kitabın kahramanı olan Küçük Prens'in yaşadığı gezegenden  ayrılarak altı ayrı gezegene yaptığı gezilerin anlatıldığı bölümlerde değişik yaşam biçimlerine eleştirisel bir bakış var. Gezegenlerde rastladığı kişiler, yetişkinler dünyasındaki bazı durumları sembolize ederek anlatmak için kullanılmış. Küçük Prens'in son durağı ise gezegenimiz Dünya. Dünya'da geçen zamanları, Küçük Prens'in gezegenine ve gezegeninde bıraktıklarına duyduğu özlemin doruk noktasına ulaştığı zamanlar.

Kitapta çok güzel ders niteliğinde satırlar da mevcut. "İnsan yalnız yüreği ile doğruyu görebilir. Asıl görülmesi gerekeni gözler görmez. Gülünü senin için önemli kılan onun için harcadığın zamandır. İnsanlar unuturlar bunu, ama sen unutmamalısın. Evcilleştirdiğimiz şeylerden sorumlu oluruz. Sen gülünden sorumlusun. "

Kitabı okumadan önce kitapta Atatürk'le ilgili tartışmalı bir bölüm olduğunu duymuştum. Okurken bu bölüme özellikle dikkat ettim. Sözü geçen paragrafı sizlerle kitabın kendisinden paylaşmak istiyorum.



Atatürk'ü bir diktatör olarak tanıtan bu satırlar yüzünden uzun yıllar Türk okuyucusu kitabı sansürlü okumuş. Yine bu yüzden kitap, eleştirilere maruz kalabileceği gerekçesiyle 2005 yılında ilköğretim öğrencilerine önerilmek üzere hazırlanmış olan 100 Temel Eser arasından çıkarılmış. Burada bahsi geçen Türk lideri Atatürk ise tarihsel bir hata yapıldığı çok açık. Çünkü hepimizin bildiği gibi 1920 yılı bizim Kurtuluş Savaşı'nda savaştığımız yıllar,. Kıyafet devrimi ise 1925 yılında yapılmıştır. Bu açıklamanın ardından ben bu kısmı yorum yapmadan geçmek istiyorum. Birkaç satırlık bir paragraf benim kitap hakkındaki düşüncelerim açısından hiçbir önem taşımıyor.

Kitabı yetişkinlere ve yetişkin olma yolunda ilerleyen tüm arkadaşlarıma tavsiye ediyorum. Ancak benim fikrimce kitapta yer alan kavramlar ve sembolize edilenlerin anlaşılamayacak olması açısından 15 yaş altı çocuklara sıkıcı gelecektir. Bunu gözönüne almakta fayda var derim.

Bu arada kitabın pek çok çevirisi var. Ben elimdeki çeviriyi okuduktan sonra Küçük Prens'in Cemal Süreyya tarafından yapılan bir çevirisinin de olduğunu öğrendim. Bulursam Cemal Süreyya'nın akıcı dilinden Küçük Prens'i tekrar okumak isterim. Belki de pek çoğunuzun okumuş olduğu Küçük Prens'le ilgili sizlerin de yorumlarınızı bekliyoruz.

Hepinize kitapların eksik olmadığı  güzel günler, keyifli okumalar diliyorum.   Filiz Karcı


KİTABIN ADI       KÜÇÜK PRENS

YAZAR                  ANTOINE DE SAINT-EXUPERY


SAYFA SAYISI     95


BASIM YILI          2007

YAYINEVİ            MAVİ BULUT YAYINCILIK


4 yorum:

  1. Atatürk.le ilgili bölümü hiç duymamıştım çok ilginç geldi. Sansür uygulanması ise ayrıca enteresan. ayrıca bence bütün masallar çocuklara gibi görünür de sanki hep büyüklere yazılırmış gibi gelir bana...

    YanıtlaSil
  2. atatürkle ilgili bölümü sayenizde öğrenmiş oldum.. tekrar okurken dikkat edeceğim..

    YanıtlaSil
  3. Yorumunuz için teşekkürler Emine hanım. Okumaya, okudukça yeni bilgilerle dolmaya devam. Biz de seni keyifle takip ediyoruz.

    YanıtlaSil
  4. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil