12 Aralık 2014 Cuma

SAF VE DÜŞÜNCELİ ROMANCI / ORHAN PAMUK



ORHAN PAMUK... hakkında çok farklı düşünceler duyduğum Nobel ödüllü yazarımız. Burjuva ama halkı yazan bir adam. Konuşmalarını dinlerken bile sanki buralardan değil de İngiltere'den dün gelmiş bir bilim adamı havası olan yazarımız. Öyle değil mi ama? Mesela Yaşar Kemal'i ya da Ahmet Ümit'i dinleyin buralıdır onlar ama Orhan Pamuk sanki daha farklı bir dünyanın adamıdır. Bunlar tabii benim görüşlerim. Bir de çevreden duyduklarım var. Örneğin çok insan tanıyorum. Orhan Pamuk romanına başlamış ama bitirememiş. Yine bazı okuyucular biliyorum ki onun yazdıklarına ve tarzına hayran. Ben biraz geç sindirebilenlerdenim. Orhan Pamuk hayranı olmam için biraz zamana ihtiyacım vardı. Bundan 10 yıl önce KAR romanını okuduğumda, bir çok kişiden farklı olarak, bir solukta okumuştum. Ama sonra hemen bir diğer kitabını alayım diye heyecanlı bir takibe girişmemiştim. Ardından Nobel ödülüne olan önyargım nedeniyle ve o dönemde ortaya çıkan tartışmaların oluşturduğu ön yargı ile bakmaya başladım. Ancak itiraf etmem gerekir ki bugün hala KAR romanından bahsederken burnuma roman kahramanın tiraş sabunu kokusu gelir. Orhan Pamuk o tıraş sabununu romanın içinde öyle bir imgelemişti ki kokusu burnuma yerleşmişti. Çok enteresan. İşte ben diyorum ki okuyucuda böyle bir etki bırakabilen yazarlara saygı duymak gerekir.

Velhasıl yıllar sonra elime SAF ve DÜŞÜNCELİ ROMANCI geçti. Orhan Pamuk'un bu kitabı Harward Üniversite'sinde verdiği derslerden oluşuyor. Derslerde yazar 35 yıllık meslek sırlarını açıklarken, benim gibi günün birinde yazmak isteyenler için ipuçları sunuyor. Örneğin neler okuduğu, bu okuduklarından nasıl etkilendiği, okuduğu romanlarda geçen mekanlara gittiğinde kendini nasıl romanın içinde hissettiği gibi ayrıntıları vurguluyor. Roman okurken okurun romana katkılarından da bahsediyor. Ayrıca bir romanı okurken kafamızın neler yaptığını da maddelemiş, özellikle bu bölüm ilginçti! Benim için çok eğitici, düzgün türkçesiyle etkileyici bir kitap. Dolayısıyla ödünç verilmeyecek kitaplar arasındadır.;))))

Gelelim tanıtım fotoğrafında gördüğünüz minik kitapçığa. KAFAMDA BİR TUHAFLIK var satışa çıktı. Yazarın yeni romanı. Bu tanıtım kitapçığı fikrini kim buldu, yurtdışından mı ithaldir bilmem ama bence çok başarılı. Zaten romanı okuyacağım ama neler bulacağıma dair küçük bir ipucu ya da tabiri caizse ağıza bal çalmak süper oluyor. Hikaye  bozacı Mevlut (dikkatinizi çekerim MEVLÜT değil MEVLUT) ile üç yıl boyunca aşk mektubu yazdığı sonra da kaçırdığı sevgilisinin İstanbul'daki hayatlarını konu alıyor. Sıradışı tipler değil, sıradan insanlar ve o sıradan insanların yaşadığı olaylar. Zaten bir romancının başarısı da buradan geçmez mi? Sıradanı sıradışı bir şekilde hikayelendirebilmekten....

Keyifli okumalar dilerim,


KİTABIN ADI           Saf ve Düşünceli Romancı
YAZARI                     Orhan Pamuk
YAYINEVİ                İletişim
YAYIN YILI              2011
SAYFA SAYISI        153



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder