20 Şubat 2015 Cuma

GÖLGEDE YAŞAMAK / FADİME USLU




Benim için öykülerin yeri her zaman ayrıdır. Bir de yeni yazarları okumayı severim. Bu yeni bir keşiftir, heyecan verir. Fadime Uslu da öyle oldu benim için. Elimdeki  kitabıyla Türkiye'nin en prestijli YUNUS NADİ ÖDÜLLERİNDE 2011 yılı Öykü ödülünü almış. 

Yeni okuduğum bir yazarın önce cümle kuruşuna sonra hikayeyi anlatışına dikkat ederim. Alıp götürüyor mu yoksa süslü cümlelerle edebiyat yaparken beni yarı yolda mı bırakıyor bunlar benim için önemlidir. Fadime Uslu'nun GÖLGEDE YAŞAMAK kitabını elime aldım, sonra baktım bir sayfa okuyup yatacağım derken bir sayfa bir sayfa daha diye devam edivermiş. Hikaye aslında çok ilginç değil, bir kadının kendini bulma ve kendiyle hesaplaşma çabaları...Çılgın bir kurgu yok... Fakat işin güzel tarafı da burada başlıyor. İnsanı ve içinde yaşattıklarını, gezip gördüklerini, süsten uzak tanımlama ve tasvirlerle sıkmadan anlatabiliyor.

Okuduğum kitapların birebir özetini vermekten pek hoşlanmıyorum. Bu bana emeğe haksızlık gibi geliyor ama kısa bir ön bilgi vermekte ya da içinden beğendiğim bir takım cümleleri paylaşmakta sorun yok. Sizi bu kitapta ne bulabileceğinizi biraz bilmenizde fayda var. Tabii etkileşim kişinin durumu, olaylara bakışı, ilgi alanı gibi değişkenlere de bağlıdır. 

Neyse... Kitaptan kadınların kitaba bakışlarıyla ilgili öykü kitabındaki karakterlerden OYUNCU ile ÇÖZÜCÜ arasında geçen bir diyaloğu aktarmak istiyorum 

"Kadınlar hayvani bir içgüdüyle okur kitapları, yakaladığı avin karnını deşercesine, aynı zamanda gönüllü bir kurban gibidirler. Okurken sözcükleri emmek için yanar tutuşurlar. Yazılanın ama söylenmeyenin altında yatanı, çeşitli anlamlara açık tasvirleri, kurgunun matematiğini hesaba katmadan, sadece olayın akışına göre sürüklenip gitmek isterler. Çetrefilli olaylar içinde kaybolurlar. Kayboldukları an yazarın bilincine takılmışlardır. 
.....
Kitabı kapatıp mola verdiklerinde, yani akışı durduklarında, okuduklarını aklın bir köşesinde canlandırıp yeniden, defalarca düşünürler. "

...diyalog böyle devam ediyor. Ne düşündünüz ? Ben burada kadının tutkuyla bağlanmasının nasıl güzel tasvir edildiğine şahit oldum. 

Zamanın nasıl geçtiğini anlamadan keyifle okuyacağınız bir öykü kitabı buldunuz. Kaçırmayın derim. Yazarın sanat tarihi eğitiminin ardından, sınıf öğretmenliğini tamamlayarak aynı zamanda sınıf öğretmeni olduğunu ve yeni kitaplarının da çocuk kitapları olduğunu belirtmek isterim. Açıkcası böyle başarılı bir kalemin çocuklara yönelik dilini de merak ediyorum. 

SEVGİLER, 


KİTABIN ADI            GÖLGEDE YAŞAMAK

YAZARI                      FADİME USLU

YAYINEVİ                 EVEREST

YAYIN TARİHİ        2012

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder