9 Nisan 2015 Perşembe

DÖNÜŞÜM / KAFKA




Dönüşüm... D&R'ın sıklıkla yaptığı indirim günlerinden birinde kızım STEPHEN ZWEIG'ın SATRANÇ'ını ben de KAFKA'nın DÖNÜŞÜM isimli kitaplarını almıştık. İş Bankası Modern Klasikler Dizi'sinde yer alan bu iki kitap da bizim beğenerek okuduğumuz, düşündüren, zenginleştiren eserler oldu.

Kızım benden önce kitabını okudu, bitirdi, ben biraz geriden geldim açıkçası. Zeynepciğim SATRANÇ'ı çok kısa sürede okudu ve çok etkilendiğini söyledi. Ben de DÖNÜŞÜM'ü okumak için sanıyorum KANLI AY TUTULMASI nı bekliyordum. Ruh halim doğanın bu dönüşümlerinden çok etkileniyor gibi...

Okuyacağım kitapları seçerken önce arka tanıtım bölümlerine bakar, ardından içinden bir kaç cümle okurum. Bakalım bana olacak mı? Şaka yapmıyorum. Elbise seçer gibi belki ama kesinlikle gerekli bir eylem bu. Yoksa kitaplığın bir köşesinde yıllanıp sonra kütüphaneye yollanacak kitaplardan olabilir. Her ne kadar klasik kitaplar da olsa konunun ve en önemlisi dilin sizi sarıp sarmayacağı çok önemlidir.

KAFKA'nın hayat hikayesi bana göre olabildiğince sıradan ama bir o kadar da acıklı. Sıradan çünkü otoriter bir babanın çocuğu. Yahudi asıllı oluşu kuralların ne kadar önemli olduğunu ortaya koyuyor. Belli ki babasından kaynaklanan sevgi eksikliği ve baskı hayatı boyunca onun peşini bırakmamış. Acıklı yanı ise genç yaşından itibaren yazmayı sevmesine rağmen toplumsal baskılar nedeniyle yazmak yerine geçimini sağlayacak bir meslek arayışı ve tam gerçek aşkına kavuşmuşken verem olduğunu öğrenmesiyle ölüme hazırlanışı.

DÖNÜŞÜM'de bu hayata sahip yazarın kendini ruh halini yalın ancak etkileyici bir tarzda ifade edişine şahit oluyorsunuz. Toplumsal şartlanmalar, sorumluluklar altında sıkıntıyla sürdürülen iş ve sosyal yaşam, ortaya çıkan bir aksilikle tamamen bir karmaşaya dönüşürken sessiz sedasız bir yokoluşa gidiş bu öyküde başarılı bir şekilde ortaya konuyor. Acıklı olan ise gidenin ardından kalanların duruma kurtuluş olarak bakması.

Bir kere daha anladım ki klasikleri okumak lazım. Şu günlerde özellikle satış rakamlarıyla öne çıkan yayınların olduğu günlerde okuma kirliliğini temizlemenin yolu ara sıra klasiklere dönmekten geçiyor. Konu, dil, anlatım...okumaya yönelik bakış açınızı değiştiriyor.

Tahmin ediyorum ki kitapla haşır neşir bir çoğunuz bu öyküyü okumuşsunuzdur ama varsa okumayanınız hararetle tavsiye edilir.

Sevgilerimle,



KİTABIN ADI                 DÖNÜŞÜM

YAZAR                           FRANZ KAFKA

YAYINEVİ                     TÜRKİYE İŞ BANKASI YAYINLARI

SAYFA SAYISI             74

YAYIN YILI                  2013


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder