29 Nisan 2015 Çarşamba

SESLER / DANIEL KEHLMANN



Merhaba,

Bazı insanlar vardır, yolda yürürken sürekli bir şeyler bulur. Bazen yere düşmüş küçük bir altın zincir, bazen 5 TL, bazen gözlük vs. vs. Ben cebinde unuttuğu parayı bulanlardanım, o zaman sanki dünyanın en büyük servetine ulaşmış gibi mutlu olurum. Bilmem neden? Bir de beni en çok bugün size tanıtacağım ROMAN gibi kitaplarla rastlantı eseri buluşmak mutlu eder. Nasıl tarif etsem? Sanki sıkıcı bir rüyanın içindeyken asla uyanmak istemeyeceğiniz heyecanlı kısmı başlamış gibi bir duygu. Uyansanız bile gözlerinizi kapatıp tekrar uykuya dalmak istediğiniz anlarda yaşadığınız his gibi.

Öykü okumayı seviyorsanız ve benim gibi öykü yazma heveslisiyseniz dokuz öyküden oluşan bu roman tam size göre. Bu romanı sevgili kızımın kitaplığından ödünç aldım. Elimde okunmak için sırada bekleyen bir çok kitap olmasına rağmen çoğu zaman farklı kitap arayışına girerim. Sevgili kızım da bir gün indirimden bir kaç kitapla birlikte bu romanı seçmiş ama henüz okumamıştı.

Alman yazar Daniel Kehlmann ülkesinde felsefe ve edebiyat eğitimi almış ve halen çeşitli üniversitelerde konuk olarak eğitmenlik yapıyor. Ülkemizde Can Yayınları tarafından basılmış dört romanı var. SESLER son romanı. Dili sürükleyici. Ancak bu konuda benim fikrimce çevirmenin de etkisi büyük. Yeşim Tükel Kılıç çevirmiş. Çevirmen dile ve edebiyata çok hakim.

Yazarın felsefe eğitimi almış olduğunu bilmeden öykülerini okumaya başladım. Karakter tahlilleri, canladırmaları çok başarılıydı. Sonra karakterleri ve olayları bu şekilde çözümleyişinde felsefi bakış açısının etkisini anladım. Okuyucu olarak ister istemez okuduklarımı zihnimde tasnif edip, tarzları kıyaslıyorum. Bu adam hem yaşayan karakterler oluşturmada, hem günümüzün toplumsal sorunlarını karakterlerinin omuzlarına yüklemede, hem de olayları sürükleyici bir tarzda anlatmada oldukça başarılı. Dokuz öykünün nerede birlirleşip nerede ayrıldığını tam anlayamadan bir roman tadında okuyursunuz kitabını.

İkili hayat yaşayan ve karmaşası içinde boğulan bir adam, ölüm yolculuğuna çıkan ama yaşamak için öykücüsüne yalvaran bir kadın, takıntıları olan bir yazar ve onunla anı yaşayan baş karakterine ilham olan bir kadın, gün geçtikçe yaşlanan ve tanınmamayı daha çekici bulan ünlü bir film yıldızı, bu film yıldızının hayatıyla kendi hayatı karışan bir adam,.. Gerçek ve hayal arasında gidip gelen bir anlatım.

Gümüzün koşullarının insana yüklediği sıkıntılar ve insan olmanın getirdiği zamandan bağımsız tek düzelik bu öykülerde karmaşadan uzak bir tarzda anlatılmış.

Başarılı Alman yazarla henüz tanışmadıysanız bir an önce tanışmanızı tavsiye ederim. Keyifli okumalar,


KİTABIN ADI                     SESLER

YAZARI                              DANIEL KEHLMANN

YAYINEVİ                         CAN YAYINLARI

YAYIN TARİHİ                 2010

SAYFA SAYISI                  175






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder