13 Şubat 2015 Cuma

OKUMAK...




OKUMAK ...


Çok okuyan mı bilir, çok gezen mi bilir? demişler bu olayı da bir evrensel tartışmaya dönüştürmüşler. Ben her iki durumun da kişiye göre değiştiğini düşünüyorum.  Yani bir adam dünyayı geziyor olabilir ki iş hayatımdan tanıdığım öyle çok adam var. Ama bunu bir avantaja dönüştürmek yerine robot gibi uçaktan otele, oradan toplantıya, sonra yine otele yapıyorlar. Halbuki Çin, Fransa, Amerika gittiğin yerlere göre planlamanı yapsan, ilgi alanın neyse kültür, spor, müzik, yeme-içme vs. o kadar çok biriktireceğin malzemen olur ki, belki de oturur kitabı kendin yazarsın.

Öte taraftan benim gibi çok gezme fırsatı olamayanlar var. Ama ben de çok okuyanlar grubuna dahilim. Çok merak ederim. Dünyayı, hayatı ve insanları bir keşif alanı gibi düşünürüm. Sessizce evinizin camından dışarıyı seyretseniz ya da bir kafe de oturup çevreyi o kadar çeşitli insan ve o kadar değişken olay var ki… Böyle olunca da okumak bana ilaç gibi gelir. Tabii herkes gibi  ben de ilgi alanıma göre okurum. Çok okumama rağmen yine de yeterli hıza sahip olmadığımı düşünürüm. Mesela psikoloji, tarihsel roman, eğitim, anı - biyografi öncelikli ilgi alanımı oluşturur. İlgi alanımdaki her yeni kitap bir diğerini okumam için bana yol açar. Zihnime antreman yaptırır, hayal gücümü, kelime hazinemi zenginleştirir. Gidemediğim yerleri görürüm, tanıyamadığım kültürlerle kendi kültürüm arasında bağ kurarım, farklılıkları algılarım. Ayrıca elimdeki her kitap bittiğinde içine bir damla daha almış büyük bir göl gibi hissederim.

Bilirsiniz binlerce yıl öncesinden gelen dinlerde bile ilk öğreti okumak üzerinedir. İnsanoğluna verilmiş en büyük yetilerden biri akıldır. Akıl yolunu bilgi ile bulur. Bir şeyi okumadan, başkalarının anlattıklarıyla yetinerek özümsemek akıl sahibi insan için en büyük hatadır.

Bana sorarsanız insan önce ayırt etmeden okumalı. Okudukça insan kendine yakın hissettiklerini bir kenara ayırır. Ama diğerleriyle de okuma anteramanı yaparken farklı görüşler ya da yapılar hakkında fikir sahibi olur. Örneğin çözemediğiniz sorunlarınız var ama bunları en yakın arkadaşınıza bile anlatamıyorsunuz ya da bunları paylaşacağınız bir arkadaşınız dahi yok kendi kendinize karamsarlığa düşeceğinize araştırın, alın konuyla ilgili bir kitap, bu sıkıntıyı yaşayan tek kişi olmadığınızı anlayın. Ya da platonik bir aşk yaşıyorsunuz içinize kapandınız, hatta aşk yok hayatınızda, alın bir romantik seri ah off yapmaktansa keyifle okuyun değil mi? Daha neler neler…

Mesela ben ikinci kızıma hamileyim 5.yaşındaki kızıma kardeşini beklerken kıskançlık gelişmesin, kendini dışlaşmış hissetmesin diye nasıl bir yol izlemem gerektiğine dair bir iki kitap edinmiştim. Ayrıca ona da çok güzel bir hikaye kitabı bulmuştum. Kardeşini bekleyen bir çocuğun hikayesini anlatan. Bu arada i o pek kıskanmadı kitaplar işe yaradı ama sonradan gelen fena oldu o da ayrı!!!

Ayrıca insanın okuduklarını paylaşması gerektiğine inanırım. Bugün benim kütüphanemdeki kitaplar çevremdeki tüm dostlarıma açıktır. Bana göre kitap ödünç verilmesi ve ödünç alınması gereken bir şeydir. Bunun için KİTAP OKUMAK İSTER MİSİN? yapısı benim büyük beğenimi kazanmıştır. Blogumda da bu konudan bir kaç kez bahsettim. Ben büyük bir şehirde yaşadığım için bir çok yayına kolaylıkla ulaşabiliyorum. Neredeyse her köşe başı alışveriş merkezi buralarda...ve içlerinde bir çok kitapçı var. Buna rağmen bu tarz sosyal sorumluluk projelerinin içinde her zaman yer almak isterim. Her şehirde ve bir çok semtte de, her ne kadar dijitalleşşek de, kütüphanelerin olması gerektiğini düşünürüm. Çünkü okumak AKIL ı özgürleştirir. Okuyan birey özgür düşünür, edindiği bilgiler doğrultusunda kendi kararları verebilir.

Bu konuyla ilgili sizlerin de düşüncelerini öğrenmek isterim, gerçi bu blogu takip ediyorsanız muhtemelen aynı yoldayız ama yorumlarınız beni mutlu eder.

1 yorum:

  1. Okumak aklı özgürleştireceği gibi bazı beyinleri yıkayarak esirde edebilir. Her tarzdan kitabın okunması gerektiğine bende katılıyorum ancak özellikle ergenlik çağında yetişkinliğe adım atan gençler ve çocuklar içinde kitap seçiminin ve içeriğin çok önemli olduğunu düşünüyorum bilmem katılırmısınız

    YanıtlaSil