20 Ocak 2015 Salı

LEYLİM LEYLİM / AHMET ARİF





Mektup, çoğumuz için çok geçmişlerde kalan bazılarımızınsa hiç tanışmadığı bir iletişim aracı. Düşünsenize en son ne zaman birine mektup yazdınız veya tanıdığınız birinden mektup yoluyla haber aldınız. Hatırlayamadınız değil mi, ne yazık ki bende hatırlayamadım. Teknoloji e-mail, SMS, MMS gibi kavramları hayatımıza sokarken mektup, telgraf gibi kavramlarında maziye gömülmesine sebep oluyor. Oysa ki herkesin geçmişte mutlaka bir postacı yolu gözlediği zaman mutlaka olmuştur. İşte bugün ki paylaşımımızın konusu olan kitabımız mektuplardan oluşuyor.
    
Kitabımız "Mektup, mektubu yazan ve gönderen ile mektubu alan ve okuyan arasındaki gizlidir." diye başlıyor. Leylim  Leylim Ahmet Arif'in Leyla Erbil'e yazmış olduğu mektuplardan oluşan benim keyifle okuduğum sizlerin de keyifle okuyacağınızı düşündüğüm bir kitap.
    
Mektuplar yazıldıkları zamanlarda iki kişi arasında bir giz olabilirler; ancak taraflar bu kitaptaki gibi Türk Edebiyatının iki ünlü ismi olursa bunların okuyucularla paylaşılması fikrimce hem tarihe hem de edebiyata not düşmek açısından oldukça önemli bir hal alıyor. Leyla Erbil önceleri bu mektupları yayınlamak istememiş, daha sonra yayınlamaya ikna olduktan kısa bir süre sonra ise rahatsızlanmış ve ne yazık ki kitabın basıldığını göremeden aramızdan ayrılmış.
     
Ahmet Arif büyük şair. Büyüklüğü eserlerinin çokluğundan değil. Belki inanmayacaksınız ama basılmış sadece bir adet kitabı var. Hepinizin bildiği Hasretinden Prangalar Eskittim isimli şiir kitabı. Bir kitapla bu kadar çok tanınmak şaşırtıcı değil mi. Ahmet Arif bir Anadolu şairi. Yazdıkları belki de yaşadıklarının sadece anlatılabilir olanları.
   
Kitapta ne yazık ki sadece Ahmet Arif'in Leyla Erbil'e yazmış olduğu mektuplar mevcut. Okurken keşke Ahmet Arif'e yazılan mektuplarda saklanmış olsaydı diye düşünmüyor değil insan. Mektuplar 1954-1959 yılları arasında yazılmış. 1977 yılında yazılan tek bir mektup kitabın sonundaki yerini son mektup olarak alıyor. Bazı tarihsiz mektuplarda, içerikleri göz önüne alınarak kitapta uygun yerlerine yerleştirilmişler ve bu puzzle'ı tamamlamak kitabı hazırlayan kişi olan Ruken Kızıler'e kalmış. Kitabın giriş bölümünde Ahmet Arif'in biyografisinin yer alması da okuyucu açısından güzel bir ayrıntı.
     
Mektuplar sayesinde 50'li yılların sancılı dönemlerine tanıklık ederken, siyasi ve toplumsal gelişmeler hakkında fikir sahibi olduğumuz gibi, anı zamanlarda edebiyat camiasında cereyan eden olaylara ve severek okuduğumuz şiirlerin ortaya çıkış öykülerine de tanıklık ediyoruz.
     
Kitapta mektupları okurken benim en çok ilgimi, mektuplara başlayışları  ve bitirişleri çekti ünlü şairin. Bazen Leyla, Zalım Leyla veya Leylam Merhametsiz Ömrüm diye seslenirken sevdiği kadına Leyla Erbil'in uzun zaman onu habersiz bıraktığı için sinirlendiğini anlıyoruz. Ama benim favorim 6 Haziran 1954 Bismil tarihli mektubun kapanış sözü aynen aktarıyorum.
    
"Gözlerinden, burnunun üst dudağına düşen fark edilmez incecik gölgesinden öperim canım. Öperim ömrüm. Yaşşa!  Senin yine senin  (İmza)"
      
Leyla Erbil evlendikten sonrada dostlukları devam ederken yazılan mektuplarda Ahmet Arif'in kırılmasına rağmen yine de Kulun- Kölen diye imzaladığı mektupları görüyoruz. Hani bir söz vardır ya benim aklıma bu kitabı okuduktan sonra o geldi." Seversin kavuşamazsın aşk olur." diye belki de bu mektupların sebebi budur ne dersiniz.
      
Leylim Leylim içinde her türlü duyguyu bulabileceğiniz bir kitap. Ben keyifle okudum sizlerin de keyifle okumanızı diliyorum. Filiz Karcı



KİTABIN ADI       LEYLİM LEYLİM

YAZAR                  AHMET ARİF ( Sunuş ve düzenleme Ruken Kızıler)

SAYFA SAYISI     240

BASIM YILI          2013

YAYINEVİ            İŞ BANKASI


2 yorum:

  1. Sevgili Filizciğim... Öncelikle bloguma hoşgeldin diyorum. Biz iki iki eski dost ve kitap aşığının yazıları ve seçtiği kitaplar ne kadar beğenilecek. Seçtiğin kitaplar ve yorumların çok değerli, öpüyorum seni.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Küçükte olsa bif katkım olursa ne mutlu bana. Paylaşmak güzeldir hele hele kitapları paylaşmak en güzelidir.

      Sil